پایگاه اطلاع رسانی

۵ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

سوالات متداول

به نام خدا

1-تفاوت توزیع شما با سایر توزیع ها چیست؟

پاسخ: ما یک توزیع مبتنی بر هسته اپن سوزه (Based on Open-Suse Kernel) را آماده سازی کرده ایم.این توزیع تنها و تنها برای مدارس آماده سازی شده و هیچ استفاده دیگری برای آن پیش بینی نشده است، بنابراین باید برخی از امکانات سیستمی محدود سازی میشدند.از طرفی برخی قابلیت ها نیز بطور پیش فرض به آن افزوده شده تا برای محلی سازی(localization) و بومی سازی سیستم عامل مناسب شود .برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت ، میتوانید به صفحه تفاوت ها در سایت مراجعه کنید.

2-در پاسخ سوال قبل به هسته اپن سوزه اشاره کردید.علت استفاده از این هسته چه بود؟

پاسخ: سوال بسیار خوبی است. تیم پروژه در ابتدای شروع کار ، در اولین گام به بررسی بیشتر توزیع های موجود پراخت که در نهایت دو توزیع اوبونتو و اپن سوزه بدلیل هسته قوی و وجود امکانات بیشتر برای بومی سازی(localization) بود.سپس با مطالعه تجربیات موفق(success stories) استفاده از این دو توزیع در مدارس، دریافتیم که توزیع های مبتنی بر سوزه لینوکس(SUSE Linux) در بیشتر این تجربیات موثر بوده اند و مورد استفاده قرار گرفته اند.مانند تجربه انتخاب میز کار سوزه توسط مدارس سن دیگو (San Diego)، تصمیم به بومی سازی نسخه سوزه گرفتیم. جالب است بدانید توزیع سوزه دارای پشتیبانی قوی تری از انواع سیستم های کامپیوتری است و سابقه طولانی تری نیز نسبت به توزیع اوبونتو دارد.برای مثال، سیستم عامل مورد استفاده در ابر کامپیوتر واتسون،(IBM Watson) سوزه لینوکس انترپرایز نسخه 11 است.سوزه ، آپدیت های منظمی برای هر دو نسخه رایگان و تجاری خود ارائه میدهد و نسخه رایگان آن نیز از همان قابلیت ها و هسته پیشرفته برخوردار است.

3- آنطور که از پاسخ شما استنباط میشود، شما فقط نسخه اپن سوزه را با چند تغییر کوچک آماده کرده و در واقع یک ریمستر(Remaster)ساخته اید؟زیرا همانطور که اشاره کردید، سوزه قبلا کاربری مدارس را پیش بینی کرده بوده است.

پاسخ: برای پاسخ به سوال شما باید ابتدا مفهوم ریمستر کردن (Remastering) را بدانیم.ریمستر کردن یعنی اینکه ما یک توزیع را انتخاب میکنیم، چند نرم افزار گلچین شده به آن اضافه میکنیم، یعنی آنرا برای کاری بهینه سازی میکنیم، سپس آنرا با نام خودمان منتشر میکنیم؛ ریمستر کردن یک سیستم عامل در نوع خود کار شایان توجهی است ، زیرا ما به این وسیله میتوانیم ، با توجه به نیاز های موسسه خود یک سیستم عامل را آماده سازی کنیم.اما در مورد قلم مکتب خانه ، میتوان آنرا مرزی بین ریمستر و توزیع مستقل نامید.درست است، سوزه قبلا کاربری مدارس را پیش بینی کرده بود اما آیا آنرا محلی سازی هم کرده بود؟ وظیفه ما "محلی سازی" است.آیا میتوانیم انتظار داشته باشیم که شرکت ناول -پشتیبانی کننده سوزه-(Novell Inc.) تمام نیاز های داخلی آموزش کشور ما را بشناسد و برای ما یک توزیع اختصاصی بسازد؟در سوال قبل هم پاسخ دادیم که نسخه بومی شده سوزه پیش از این هم در کشور هایی مثل ترکیه ، آمریکا و ... استفاده میشده است.اما اگر تعریف توزیع را بدانیم ، در میابیم که "قلم مکتب خانهگ یک توزیع منشعب شده از سوزه لینوکس است.زیرا مجموعه بزرگی از نرم افزار های کاربردی را شامل میشود، امکانات جدیدی دارد ، فارسی است، بومی سازی شده است ، ابزار های آنلاین برای آن پیش بینی شده ، آپدیت های منظم دارد ، شایذ برایان جالب باشد که در توزیع قلم مکتب خانه ، سعی شده ویژگی های خوب دیگر توزیع ها نیز استفاده شود، مثلا، راهکار مجازی سازی ما یعنی گوکل درایو(Google Drive) ، که اکنون در اندروید فعال است ، در قلم مکتب خانه نیز موجود است. بهمراه تمامی ویژگی های آن.از سیستم تشخیص متن فارسی گوکل گرفته تا ... . یا بهره گیری از پلت فرم وب سوزه ، (قابلیت دسترسی همیشگی) که مشابه آن در Android M مشاهده شد.

4- "قلم مکتب خانه " چه زمانی به بازار عرضه میشود؟

پاسخ: هنوز نمیتوانیم به این سوال پاسخ دهیم . زیرا از نظر تیم ما باید برخی پیش نیاز ها آماده سازی شود.

5-طراح اصلی این پروژه کیست؟ اعضای تیم چطور؟

پاسخ: بزودی اطلاعات تمامی اعضا در اختیار شما قرار میگیرد.البته میتوانید با مراجعه به پایگاه رسانه های دیجیتال(سرآمد) و تایپ نام پروژه ، به اطلاعات سازندگان دسترسی پیدا کنید.

۳۱ خرداد ۹۴ ، ۱۲:۴۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
gmclos gmclos blog

فقط یک سیستم عامل؟

فقط یک سیستم عامل؟

خیر! ما سامانه های دیگری را هم برای شما آماده کرده ایم . در جامعه مجازی ما با هم گپی پیرامون مسائل درسی بزنید و بکمک سامانه متمرکز ، دائم به نمرات ، خلاصه دروس ، فیلم تدریس دبیر ، گزارش گیری ، بانک سوالات و ...دسترسی داشته باشید.بزودی سامانه های بیشتری هم فعال خواهد شد.
۳۰ خرداد ۹۴ ، ۱۲:۳۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
gmclos gmclos blog

چرا؟

خیلی هااز تیم ما میپرسند که چرا کاری که قبلا انجام شده را دوباره انجام می دهید؟ ما میگوییم : گاهی اوقات برخی کارها در خارج و یا داخل کشور قبلا انجام شده اند ، مشکلی نیست! ما میتوانیم با تکمیل دیگر پروژه ها ، آن پروژه را برای استفاده خودمان بهینه سازی کنیم ، این از ویژگی های ذاتی لینوکس است. اما چالش های حاضر: بسیاری از دبیران به زبان انگلیسی مسلط نیستند - مایکروسافت هیچ حمایتی از سیستم عامل ویندوزی که نه تنها نسخه ارزان آن نیست بلکه نسخه ایست که بطور جعلی فعالسازی شده، نمیکند.در داخل کشور هیچ امکانی برای دسترسی به کد منبع سیستم عامل ویندوز نیست. از طرفی نسخ لینوکس حاضر نیز با آنکه امکان فارسی سازی دارند ، اما آیا در هیچ یک نرم افزار های آموزشی همه گلچین و تجمیع شده؟ آیا در هیچ یک تنها و تنها به نیاز های مدارس توجه شده؟ آیا هسته همه آنها بروز و قدرتمند است ؟ آیا بروزرسانی مرتب دارند؟ تجربه استفاده از هسته آنها در مدارس موفق بوده است؟ و صد ها آیا دیگر... به همین علت "قلم مکتب خانه" در اختیار شماست

۳۰ خرداد ۹۴ ، ۱۲:۳۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
gmclos gmclos blog

جامعه کاربران لینوکس قلم مکتب خانه

به نام خدا

جامعه کاربران لینوکس قلم مکتب خانه راه اندازی شد ، میتوانید با عضویت در این جامعه تجربیات خود و یا نظارت سازنده خود را با همه در میان بگذارید، سوالات خود را بپرسید و ... ! جامعه مجازی ما منتظر شماست.

لینک دائمی:http://ghalamlinux.ir/forum/index.php

۱۷ خرداد ۹۴ ، ۱۸:۳۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
gmclos gmclos blog

راه اندازی آزمایشی سامانه متمرکز قلم

به نام خدا
سامانه متمرکز بطور آزمایشی و تحت سیستم moodle تحت وب راه اندازی شد، بزودی تصاویر و لینک مستقیم آن در اختیار شما عزیزان قرار خواهد گرفت.
باتشکر

۰۵ خرداد ۹۴ ، ۰۹:۴۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
gmclos gmclos blog